Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wprost
Nr: 01.30 (5)
Miejsce wydania: Poznań
Rok: 2000
politycznej i gorączki wolnościowej, jaka ogarnęła Polskę roku 1980 - na ekranie w epizodach pokazali się nawet Anna Walentynowicz i Lech Wałęsa. Dzieło - nagrodzone Złotą Palmą w Cannes, a następnie nominowane do Oscara - miało jednak wiele znamion pośpiechu. Wypominano mu też schemat fabularny - młody robotnik rozczarowuje się do systemu, by przejrzawszy na oczy, zasilić kadry opozycji - co stanowiło historię socrealistyczną á rebours, podobną na przykład do "Celulozy" Jerzego Kawalerowicza. Aby pogłębić wizerunek rewolucji, sięgnął więc Wajda po "Dantona" (1982 r.) według dramatu Stanisławy Przybyszewskiej. Tu problem wolności został już silniej wycieniowany. Gerard Depardieu tak mocno uczłowieczył Dantona, że polscy widzowie widzieli w nim
politycznej i gorączki wolnościowej, jaka ogarnęła Polskę roku 1980 - na ekranie w epizodach pokazali się nawet Anna Walentynowicz i Lech Wałęsa. Dzieło - nagrodzone Złotą Palmą w Cannes, a następnie nominowane do Oscara - miało jednak wiele znamion pośpiechu. Wypominano mu też schemat fabularny - młody robotnik rozczarowuje się do systemu, by przejrzawszy na oczy, zasilić kadry opozycji - co stanowiło historię socrealistyczną <foreign>á rebours</>, podobną na przykład do "Celulozy" Jerzego Kawalerowicza. Aby pogłębić wizerunek rewolucji, sięgnął więc Wajda po "Dantona" (1982 r.) według dramatu Stanisławy Przybyszewskiej. Tu problem wolności został już silniej wycieniowany. Gerard Depardieu tak mocno uczłowieczył Dantona, że polscy widzowie widzieli w nim
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego