Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
ją w sferę iluzji. Za zaczątek dyskusji na ten temat można uznać szkic Augusta Schlegla O dialogu dramatycznym (1796). „W teatrze trzeba widzieć i słyszeć ludzi, rzeczywistych ludzi. I trzeba ich tak dokładnie naśladować, aby żadnym rysem nie różnili się od tych poza teatrem" - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując. I uwznioślając, bo nie po to idzie się do teatru, by ujrzeć zwykłą prawdę o sobie; twierdził pesymistycznie, że "każdy naród chciałby na scenie oglądać tylko powierzchowne ujęcie swojej własnej przeciętności", więc jako to "powierzchowne", czyli wyidealizowane ujęcie
ją w sferę iluzji. Za zaczątek dyskusji na ten temat można uznać szkic Augusta Schlegla O dialogu dramatycznym (1796). <q>„W teatrze trzeba widzieć i słyszeć ludzi, rzeczywistych ludzi. I trzeba ich tak dokładnie naśladować, aby żadnym rysem nie różnili się od tych poza teatrem"</> - stwierdzał. Trzeba, pisze zatem Schlegel, naśladować - ale oczywiście nie tak, jak czynili to klasycy, lecz tworząc złudzenie, metaforyzując. I uwznioślając, bo nie po to idzie się do teatru, by ujrzeć zwykłą prawdę o sobie; twierdził pesymistycznie, że "każdy naród chciałby na scenie oglądać tylko powierzchowne ujęcie swojej własnej przeciętności", więc jako to "powierzchowne", czyli wyidealizowane ujęcie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego