Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
Stąd "naturalnym" sposobem bytowania Ja aksjologicznego jest konscjentywność. Tym, ku czemu Ja aksjologiczne kieruje swe zainteresowania, jest wartość przedmiotowa i... jakaś "biała plama" aksjologiczna w otaczającym świecie, którą należy daną wartością zabarwić. Tutaj trzeba nam zrealizować sprawiedliwość. Tak więc głód biologiczny znika z momentem nasycenia. Ja aksjologiczne nie zna uczucia nasycenia, uczucia pełni, uczucia "rozkwitu Ja". W realizacji wartości nie o to mu bowiem ostatecznie chodzi.
Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na dwie inne właściwości Ja aksjologicznego, które obok momentu pozytywności i prywacji aksjologicznej stanowią jego rys istotny - irrealność i indywidualność.
Ja aksjologiczne, jak większość wartości ściśle przedmiotowych, jest irrealne. Pojęcie "irrealności
Stąd "naturalnym" sposobem bytowania Ja aksjologicznego jest konscjentywność. Tym, ku czemu Ja aksjologiczne kieruje swe zainteresowania, jest wartość przedmiotowa i... jakaś "biała plama" aksjologiczna w otaczającym świecie, którą należy daną wartością zabarwić. Tutaj trzeba nam zrealizować sprawiedliwość. Tak więc głód biologiczny znika z momentem nasycenia. Ja aksjologiczne nie zna uczucia nasycenia, uczucia pełni, uczucia "rozkwitu Ja". W realizacji wartości nie o to mu bowiem ostatecznie chodzi.&lt;page nr=176&gt; <br>Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na dwie inne właściwości Ja aksjologicznego, które obok momentu pozytywności i prywacji aksjologicznej stanowią jego rys istotny - irrealność i indywidualność.<br>Ja aksjologiczne, jak większość wartości ściśle przedmiotowych, jest irrealne. Pojęcie "irrealności
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego