Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
istnienia, jeżeli oczywiście nie liczyć stosunkowo marginesowego nurtu myśli ateistycznej. Niemal wszystkie nici myśli kwestionującej prowadzą do Kartezjusza.

"PERSEITAS"

W opisie "natury" Boga u Kartezjusza pojawia się także słówko per se: Bóg jest bytem, który istnieje przez się. Zdawałoby się zatem, że tradycja zostaje zachowana. Ale tylko pozornie, bo oto natrafiamy na kluczową różnicę: w filozofii scholastyczno-tomistycznej słówko to było rozumiane negatywnie, podczas gdy Kartezjusz rozumie je pozytywnie: Bóg jest bytem, który samemu sobie zawdzięcza swe istnienie. W metafizyce tomistycznej istnienie było fundamentem wszystkiego. Tutaj istnienie stało się "logicznie wtórne", utraciło swój fundamentalny charakter. Co zajęło jego miejsce?
Istnienie ma
istnienia, jeżeli oczywiście nie liczyć stosunkowo marginesowego nurtu myśli ateistycznej. Niemal wszystkie nici myśli kwestionującej prowadzą do Kartezjusza.<br><br>&lt;tit&gt;"PERSEITAS"&lt;/&gt;<br><br>W opisie "natury" Boga u Kartezjusza pojawia się także słówko &lt;foreign&gt;per se&lt;/&gt;: Bóg jest bytem, który istnieje przez się. Zdawałoby się zatem, że tradycja zostaje zachowana. Ale tylko pozornie, bo oto natrafiamy na kluczową różnicę: w filozofii scholastyczno-tomistycznej słówko to było rozumiane negatywnie, podczas gdy Kartezjusz rozumie je pozytywnie: Bóg jest bytem, który samemu sobie zawdzięcza swe istnienie. W metafizyce tomistycznej istnienie było fundamentem wszystkiego. Tutaj istnienie stało się &lt;page nr=233&gt; "logicznie wtórne", utraciło swój fundamentalny charakter. Co zajęło jego miejsce?<br>Istnienie ma
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego