Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zaś pisał:
Mamy jeden księżyc.
Czysty - nie przesłania go żadna chmura.
Mimo to jesteśmy zagubieni
w ciemnościach tego zmiennego świata.
Pojawia się pytanie: Co się dzieje z 'jaźnią jednostkową' w akcie
'oświecenia', skoro nie ulega ona przekształceniu w jakiś pierwotny,
doskonały stan?
Nishida podkreślał, że 'oświecenie' jako wejrzenie we własną naturę jest
"przewrotem w świadomości ego". Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
jedyną uzasadnioną zmianą, która zachodzi w akcie 'oświecenia', jest zmiana
perspektywy postrzegania rzeczywistości przez 'jaźń jednostkową'. Zmiana ta
polega na porzuceniu epistemologicznego paradygmatu dualizmu podmiotu
i przedmiotu, zgodnego z logika formalną i zastąpieniu go paradygmatem
'absolutnie sprzecznej samotożsamości', gdzie podmiot
zaś pisał: <br>&lt;q&gt;Mamy jeden księżyc. <br>Czysty - nie przesłania go żadna chmura. <br>Mimo to jesteśmy zagubieni <br>w ciemnościach tego zmiennego świata.&lt;/&gt; <br>Pojawia się pytanie: Co się dzieje z 'jaźnią jednostkową' w akcie <br>'oświecenia', skoro nie ulega ona przekształceniu w jakiś pierwotny, <br>doskonały stan? <br>Nishida podkreślał, że 'oświecenie' jako wejrzenie we własną naturę jest <br>"przewrotem w świadomości ego". Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>jedyną uzasadnioną zmianą, która zachodzi w akcie 'oświecenia', jest zmiana <br>perspektywy postrzegania rzeczywistości przez 'jaźń jednostkową'. Zmiana ta <br>polega na porzuceniu epistemologicznego paradygmatu dualizmu podmiotu <br>i przedmiotu, zgodnego z logika formalną i zastąpieniu go paradygmatem <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości', gdzie podmiot
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego