Typ tekstu: Książka
Tytuł: Przekształcenia własnościowe przedsiębiorstw w Polsce
Rok: 2002
drugą pozycję po Polskich Sieciach Elektroenergetycznych SA.
W czasach realnego socjalizmu Polskie Koleje Państwowe miały status przedsiębiorstwa o szczególnym charakterze. Wynikało to oczywiście z polityczno-militarnego znaczenia kolei, ale skutek miało głównie ekonomiczny - Polskie Koleje Państwowe były przedsiębiorstwem niesamodzielnym finansowo, ich związek z budżetem był bardzo ścisły. Konsekwencje tego były negatywne i wielorakie:
nie istniał praktycznie rachunek kosztów, a zysk (lub brak zysku) był jedynie pozycją księgową,
wszystkie duże inwestycje w kolejnictwie, finansowane z budżetu państwa, podejmowane były jako decyzje polityczne, często narzucane ówczesnej Centralnej Dyrekcji PKP,
zadawalający stan finansowy przedsiębiorstwa utrzymywany był dzięki znacznej, corocznej dotacji państwowej, zarówno bezpośredniej (budżetowej
drugą pozycję po Polskich Sieciach Elektroenergetycznych SA.<br>W czasach realnego socjalizmu Polskie Koleje Państwowe miały status przedsiębiorstwa o szczególnym charakterze. Wynikało to oczywiście z polityczno-militarnego znaczenia kolei, ale skutek miało głównie ekonomiczny - Polskie Koleje Państwowe były przedsiębiorstwem niesamodzielnym finansowo, ich związek z budżetem był bardzo ścisły. Konsekwencje tego były negatywne i wielorakie:<br>nie istniał praktycznie rachunek kosztów, a zysk (lub brak zysku) był jedynie pozycją księgową,<br>wszystkie duże inwestycje w kolejnictwie, finansowane z budżetu państwa, podejmowane były jako decyzje polityczne, często narzucane ówczesnej Centralnej Dyrekcji PKP,<br>zadawalający stan finansowy przedsiębiorstwa utrzymywany był dzięki znacznej, corocznej dotacji państwowej, zarówno bezpośredniej (budżetowej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego