Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
z
I poł. stulecia, integrujące cały cykl (z wyjątkiem mszy Kleina) motywiką Bogurodzicy:
­ przede wszystkim dominacja kategorii maiestas ­ wspólnej dla mszy,
­ podobny typ koncepcji ­ dźwiękowej, asemantyczej, w wykorzystaniu motywiki
pieśni w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego oraz semantycznej i symbolicznej
w mszy Świerczka,
­ podobna rytmizacja motywu inicjalnego pieśni ­ z triolą, następnie neutralizowaną,
co znaczące, w części ostatniej,

­ te same typy faktury chóralnej ­ konwencjonalnej, w gruncie rzeczy XIX-wiecznej
(zwłaszcza dwojenia oktawowe i unisonowe),
­ w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego, u Świerczka tylko sporadycznie,
pewne odcinki operują materiałem swobodnym, pochodzącym z inwencji kompozytora,
­ w mszy Nowowiejskiego frazy z motywiką pieśni są bardziej zaokrąglone "miękkie
z <br>I poł. stulecia, integrujące cały cykl (z wyjątkiem mszy Kleina) motywiką Bogurodzicy:<br> ­ przede wszystkim dominacja kategorii maiestas ­ wspólnej dla mszy,<br> ­ podobny typ koncepcji ­ dźwiękowej, asemantyczej, w wykorzystaniu motywiki <br>pieśni w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego oraz semantycznej i symbolicznej <br>w mszy Świerczka,<br> ­ podobna rytmizacja motywu inicjalnego pieśni ­ z triolą, następnie neutralizowaną, <br>co znaczące, w części ostatniej,<br><br> ­ te same typy faktury chóralnej ­ konwencjonalnej, w gruncie rzeczy XIX-wiecznej <br>(zwłaszcza dwojenia oktawowe i unisonowe),<br> ­ w mszach Nowowiejskiego i Jurdzińskiego, u Świerczka tylko sporadycznie, <br>pewne odcinki operują materiałem swobodnym, pochodzącym z inwencji kompozytora,<br> ­ w mszy Nowowiejskiego frazy z motywiką pieśni są bardziej zaokrąglone "miękkie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego