Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
ZEN A TAOIZM
Nishida w swoich rozważaniach na temat 'nicości absolutnej' powołuje się
na poglądy taoistycznego mistrza, Laozi, cytując jego następujące słowa:
"'Droga', którą można określić mianem 'drogi', nie jest wieczną 'drogą'. Pojęcia, które można nazwać, nie są wiecznymi nazwami. Nienazwane jest początkiem nieba i ziemi. Kiedy chcemy jakoś określić 'nicość', nazywamy ją matką wszystkiego, co istnieje". 'Nicość' w taoizmie nie może być nazwana, ponieważ nie może być uprzedmiotowiona. Kiedy Nishida pisał, że chce w swojej filozofii wyrazić "formę tego, co nie ma formy", nawiązywał właśnie do słów Laozi: "Powrót wszystkiego do 'nicości' nazywany jest formą bez formy".
W naukach mistrzów
ZEN A TAOIZM&lt;/&gt; <br>Nishida w swoich rozważaniach na temat 'nicości absolutnej' powołuje się <br>na poglądy taoistycznego mistrza, Laozi, cytując jego następujące słowa: <br>&lt;q&gt;"'Droga', którą można określić mianem 'drogi', nie jest wieczną 'drogą'. Pojęcia, które można nazwać, nie są wiecznymi nazwami. Nienazwane jest początkiem nieba i ziemi. Kiedy chcemy jakoś określić 'nicość', nazywamy ją matką wszystkiego, co istnieje".&lt;/&gt; 'Nicość' w taoizmie nie może być nazwana, ponieważ nie może być uprzedmiotowiona. Kiedy Nishida pisał, że chce w swojej filozofii wyrazić "formę tego, co nie ma formy", nawiązywał właśnie do słów Laozi:&lt;q&gt; "Powrót wszystkiego do 'nicości' nazywany jest formą bez formy".&lt;/&gt; <br>W naukach mistrzów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego