Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jaźni jednostkowej'". Pojęcie
'nie-ja' jest według Nishidy refleksją nad pierwotnym stanem tożsamości
wszystkiego, który wykracza poza dualizm podmiotu i przedmiotu poznania.
Historia filozofii Wschodu wskazuje na to, iż od wieków mamy tam do
czynienia z doświadczaniem tożsamości przeciwieństw i z refleksją nad tym
doświadczeniem. Nishida uważał, że paradoksowe pojęcie 'nicości absolutnej'
zostało najpełniej rozwinięte w filozofii taoizmu i buddyzmu mahayany.
4.1. ZEN A TAOIZM
Nishida w swoich rozważaniach na temat 'nicości absolutnej' powołuje się
na poglądy taoistycznego mistrza, Laozi, cytując jego następujące słowa:
"'Droga', którą można określić mianem 'drogi', nie jest wieczną 'drogą'. Pojęcia, które można nazwać, nie są
jaźni jednostkowej'".&lt;/&gt; Pojęcie <br>'nie-ja' jest według Nishidy refleksją nad pierwotnym stanem tożsamości <br>wszystkiego, który wykracza poza dualizm podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Historia filozofii Wschodu wskazuje na to, iż od wieków mamy tam do <br>czynienia z doświadczaniem tożsamości przeciwieństw i z refleksją nad tym <br>doświadczeniem. Nishida uważał, że paradoksowe pojęcie 'nicości absolutnej' <br>zostało najpełniej rozwinięte w filozofii taoizmu i buddyzmu mahayany. <br>&lt;tit&gt;4.1. ZEN A TAOIZM&lt;/&gt; <br>Nishida w swoich rozważaniach na temat 'nicości absolutnej' powołuje się <br>na poglądy taoistycznego mistrza, Laozi, cytując jego następujące słowa: <br>&lt;q&gt;"'Droga', którą można określić mianem 'drogi', nie jest wieczną 'drogą'. Pojęcia, które można nazwać, nie są
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego