Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
czyli już końca wieku XVIII i oczywiście lat późniejszych. Nie tylko pod kątem najlepszych teatrów Europy, ale także tych z ich rodzinnych miast prowincjonalnych, z Wilna czy Weimaru. Równolegle i w stałym acz kontrowersyjnym związku z przekształceniami teatru dojrzewała refleksja teoretyczna o dramacie i o teatrze; powstawały pierwsze dramaty romantyków, nie bez znaczenia dla ich kształtu były także sądy publiczności. Wszystkie te czynniki miały wpływ, inspirujący i hamujący zarazem, na formę dramatu romantycznego. W różnym oczywiście stopniu: ich uciążliwość najjaskrawiej widać na przykładzie dramatów Wiktora Hugo, piszącego z myślą o konkretnym teatrze. Ale również pełną podziwu ocenę Raszewskiego, że wszystkie chwyty inscenizacyjne wprowadzone
czyli już końca wieku XVIII i oczywiście lat późniejszych. Nie tylko pod kątem najlepszych teatrów Europy, ale także tych z ich rodzinnych miast prowincjonalnych, z Wilna czy Weimaru. Równolegle i w stałym acz kontrowersyjnym związku z przekształceniami teatru dojrzewała refleksja teoretyczna o dramacie i o teatrze; powstawały pierwsze dramaty romantyków, nie bez znaczenia dla ich kształtu były także sądy publiczności. Wszystkie te czynniki miały wpływ, inspirujący i hamujący zarazem, na formę dramatu romantycznego. W różnym oczywiście stopniu: ich uciążliwość najjaskrawiej widać na przykładzie dramatów Wiktora Hugo, piszącego z myślą o konkretnym teatrze. Ale również pełną podziwu ocenę Raszewskiego, że wszystkie chwyty inscenizacyjne wprowadzone
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego