Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
czystej neantyzacji i zdolności rozpoczynania wszystkiego od nowa. Przeciwnie - wedle Heideggera owa transformacja musi być "umotywowana" (Heidegger przedsiębrał próbę opisów takich sytuacji), i to nie w porządku czystej myśli, ale w obszarze samej egzystencji.
Nie wchodząc tu w szczegóły, a poprzestając na kwestii podstawowej: aby mogło się np. dokonać przejście nieautentycznej do automatycznej - potrzeba aż owego przeraźliwego "światła trwogi", w którym objawia się śmierć jako najbardziej własna, intymna możliwość bytu ludzkiego.
Widać tu wyraźnie, jak dalece pojęcie substancji (jako samoistnego, skończonego w sobie, wyposażonego w stałe własności bytu) obce jest zmiennej, "możliwościowej" strukturze egzystencji, którą Heidegger pragnie odsłaniać swojej "analityce egzystencjonalnej
czystej neantyzacji i zdolności rozpoczynania wszystkiego od nowa. Przeciwnie - wedle Heideggera owa transformacja musi być "umotywowana" (Heidegger przedsiębrał próbę opisów takich sytuacji), i to nie w porządku czystej myśli, ale w obszarze samej egzystencji.<br>Nie wchodząc tu w szczegóły, a poprzestając na kwestii podstawowej: aby mogło się np. dokonać przejście nieautentycznej do automatycznej - potrzeba aż owego przeraźliwego "światła trwogi", w którym objawia się śmierć jako najbardziej własna, intymna możliwość bytu ludzkiego.<br>Widać tu wyraźnie, jak dalece pojęcie substancji (jako samoistnego, skończonego w sobie, wyposażonego w stałe własności bytu) obce jest zmiennej, "możliwościowej" strukturze egzystencji, którą Heidegger pragnie odsłaniać swojej "analityce egzystencjonalnej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego