Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
i ognia, poprzednio zaś także żywiołu powietrza (niebios).
Muzycznych aluzji, cytatów i replik Szostakowiczowski cykl zawiera znacznie więcej. Oto np. w Tajemnych znakach przy słowach "złoty warkocz dziewczyny" pojawia się figura będąca dosłownym cytatem motywu czołowego z Pieśni Ofelii (c - d - es - c). Z kolei silnie akcentowane kwarty, zjawiające się nieoczekiwanie na tle długo wytrzymywanych, a później stopniowo zamierających dźwięków w zakończeniu Gamajuna i Muzyki, można przyjąć w tym kontekście za symboliczne zwiastuny przeczuwanej przez podmiot liryczny, zbliżającej się, "pukającej, dobijającej się" śmierci, której nadejście wyraża też końcowe morendo ('zamierająco'; od łacińskiego mors - 'śmierć'). Także coraz ruchliwszy akompaniament fortepianowy w środkowym
i ognia, poprzednio zaś także żywiołu powietrza (niebios).<br>Muzycznych aluzji, cytatów i replik Szostakowiczowski cykl zawiera znacznie więcej. Oto np. w Tajemnych znakach przy słowach "złoty warkocz dziewczyny" pojawia się figura będąca dosłownym cytatem motywu czołowego z Pieśni Ofelii (c - d - es - c). Z kolei silnie akcentowane kwarty, zjawiające się nieoczekiwanie na tle długo wytrzymywanych, a później stopniowo zamierających dźwięków w zakończeniu Gamajuna i Muzyki, można przyjąć w tym kontekście za symboliczne zwiastuny przeczuwanej przez podmiot liryczny, zbliżającej się, "pukającej, dobijającej się" śmierci, której nadejście wyraża też końcowe morendo ('zamierająco'; od łacińskiego mors - 'śmierć'). Także coraz ruchliwszy akompaniament fortepianowy w środkowym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego