Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wszystkie mają 'naturę buddy'. Dlaczego pies nie ma?". Zhaozhou
odpowiedział: "Ponieważ [pies - A. K.] ma swoją karmiczną naturę".
Z punktu widzenia powszechnie uznanej przez mistrzów zen teorii
o uniwersalnej 'naturze buddy' odpowiedź Zhaozhou powinna być twierdząca
i prawdopodobnie takiej odpowiedzi oczekiwał mnich. Przecież wielu
mistrzów zen twierdziło, że nawet formy nieożywione mają 'naturę buddy'.
Należy także pamiętać, iż świat zwierząt stanowi jedną z 'sześciu ścieżek

transmigracji' (chiń. liudao; jap. rokudo), a więc ludzie mogą odradzać się
jako zwierzęta.
Według mnie wypowiedź Zhaozhou należy rozważać w omawianym
wcześniej kontekście nieistnienia 'natury buddy', czyli takiego stanowiska,
które nie traktuje 'natury buddy' jako jednego
wszystkie mają 'naturę buddy'. Dlaczego pies nie ma?". Zhaozhou <br>odpowiedział: "Ponieważ [pies - A. K.] ma swoją karmiczną naturę". <br>Z punktu widzenia powszechnie uznanej przez mistrzów zen teorii <br>o uniwersalnej 'naturze buddy' odpowiedź Zhaozhou powinna być twierdząca <br>i prawdopodobnie takiej odpowiedzi oczekiwał mnich. Przecież wielu <br>mistrzów zen twierdziło, że nawet formy nieożywione mają 'naturę buddy'. <br>Należy także pamiętać, iż świat zwierząt stanowi jedną z 'sześciu ścieżek <br>&lt;page nr=207&gt;<br>transmigracji' (chiń. liudao; jap. rokudo), a więc ludzie mogą odradzać się <br>jako zwierzęta. <br>Według mnie wypowiedź Zhaozhou należy rozważać w omawianym <br>wcześniej kontekście nieistnienia 'natury buddy', czyli takiego stanowiska, <br>które nie traktuje 'natury buddy' jako jednego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego