Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
glina,
drzewo, kamień, a więc nie jest stanem pozbawienia świadomości. Nie
oznacza to, że jaźń jest w bezruchu, nie reagując na żadne bodźce
zewnętrzne. 'Nie-jaźń' nie jest przywiązana do niczego, ale jest naturalna
i spontaniczna w każdym momencie i we wszystkich warunkach. Jest
nieskalana, chociaż nie pozostaje w stanie nieskalania".
Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' stan 'oświecenia' oznacza 'absolutnie
sprzeczną samotożsamość' wszelkich przeciwieństw, a więc także przeciwieństwa
myślenia i braku myślenia. Także Masao Abe zwraca uwagę na to, iż
'nie-myślenie' w zen nie jest ani myśleniem, ani antytezą myślenia.
Przekonanie o tym, że można oddzielić się od formy, nie
glina, <br>drzewo, kamień, a więc nie jest stanem pozbawienia świadomości. Nie <br>oznacza to, że jaźń jest w bezruchu, nie reagując na żadne bodźce <br>zewnętrzne. 'Nie-jaźń' nie jest przywiązana do niczego, ale jest naturalna <br>i spontaniczna w każdym momencie i we wszystkich warunkach. Jest <br>nieskalana, chociaż nie pozostaje w stanie nieskalania".&lt;/&gt; <br>Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' stan 'oświecenia' oznacza 'absolutnie <br>sprzeczną samotożsamość' wszelkich przeciwieństw, a więc także przeciwieństwa <br>myślenia i braku myślenia. Także Masao Abe zwraca uwagę na to, iż <br>'nie-myślenie' w zen nie jest ani myśleniem, ani antytezą myślenia. <br>Przekonanie o tym, że można oddzielić się od formy, nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego