Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
iż tożsama z 'jaźnią oświeconą' jest 'jaźń zwyczajna', a nie jaźń przekształcona.
Nishida podkreślał, że filozofia zen różni się od filozofii mistycznej
Zachodu (Plotyn, Eckhart czy Boehme), w której zetknięcie człowieka
z Absolutem zawsze oznacza odejście od 'jaźni zwyczajnej', czyli zwyczajnego
postrzegania świata. Przyczyną takiego stanowiska filozofii zachodniej jest
zasada niesprzeczności logiki klasycznej, według której przeciwieństwa (a więc
także przeciwieństwo sacrum i profanum) wzajemnie się wykluczają. Tymczasem
zgodnie z logiką 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' zetknięcie
z Absolutem, na którego miano zasługuje jedynie 'nicość absolutna', nie
oznacza unicestwienia indywidualnych cech 'jaźni jednostkowej' ani 'zwyczajnej
perspektywy', czyli dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania.
Zmiana jakościowa
iż tożsama z 'jaźnią oświeconą' jest 'jaźń zwyczajna', a nie jaźń przekształcona. <br>Nishida podkreślał, że filozofia zen różni się od filozofii mistycznej <br>Zachodu (Plotyn, Eckhart czy Boehme), w której zetknięcie człowieka <br>z Absolutem zawsze oznacza odejście od 'jaźni zwyczajnej', czyli zwyczajnego <br>postrzegania świata. Przyczyną takiego stanowiska filozofii zachodniej jest <br>zasada niesprzeczności logiki klasycznej, według której przeciwieństwa (a więc <br>także przeciwieństwo sacrum i profanum) wzajemnie się wykluczają. Tymczasem <br>zgodnie z logiką 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' zetknięcie <br>z Absolutem, na którego miano zasługuje jedynie 'nicość absolutna', nie <br>oznacza unicestwienia indywidualnych cech 'jaźni jednostkowej' ani 'zwyczajnej <br>perspektywy', czyli dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Zmiana jakościowa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego