Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
być może jeszcze inne źródła inspiracji Reklewskiego. Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że nawet w utworach, których pierwowzory łatwo wskazać, autor poematu Cztery doby roku pozostawił wyraziste piętno twórczej osobowości. Wystarczy porównać wymieniony utwór z Gessnerowskim Der Herbst Morgen. Tityrus und Menalkas. Nawet w konwencjonalnych utworach Reklewskiego widoczna jest nieświadoma zapewne dążność autora do przełamywania konwencji, do odchodzenia od umownych rekwizytów i nasycania tkanki wiersza szczegółami i detalami – można rzec – realistycznymi, zaobserwowanymi w otoczeniu. W poezji autora Jolenty z tym, co typowe i ogólne zmaga się to, co szczególne, indywidualne, własne, przeżyte. Napór pierwiastków poetyckich stanowiących pochodną konkretnej
być może jeszcze inne źródła inspiracji Reklewskiego. Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że nawet w utworach, których pierwowzory łatwo wskazać, autor poematu Cztery doby roku pozostawił wyraziste piętno twórczej osobowości. Wystarczy porównać wymieniony utwór z Gessnerowskim Der Herbst Morgen. Tityrus und Menalkas. Nawet w konwencjonalnych utworach Reklewskiego widoczna jest nieświadoma zapewne dążność autora do przełamywania konwencji, do odchodzenia od umownych rekwizytów i nasycania tkanki wiersza szczegółami i detalami – można rzec – realistycznymi, zaobserwowanymi w otoczeniu. W poezji autora Jolenty z tym, co typowe i ogólne zmaga się to, co szczególne, indywidualne, własne, przeżyte. Napór pierwiastków poetyckich stanowiących pochodną konkretnej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego