Typ tekstu: Książka
Autor: Rożek Michał
Tytuł: Symbolika i magia Krakowa
Rok: 2000
polskiego.
Ta sanktuaryjna funkcja Wawelu zyskała na znaczeniu już w XVIII stuleciu, a pomnożył ją wiek XIX. Gdy w roku 1702 Szwedzi spalili zamek królewski, ongiś pierwszą siedzibę monarszą, podniosło się istne larum w całej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, bowiem wróg spalił żywy symbol. Społeczeństwo boleśnie odczuło tę stratę.
Współczesny z nieukrywanym żalem pisał:
Dopiero w 2 poł. XVIII w. skrystalizowały się patriotyczne treści Wawelu jako narodowego sanktuarium, zwłaszcza katedry, która dla współczesnych była monumentem o charakterze historycznym. To wtedy stworzono z Wawelu sacrum.
Na historyczny wymiar tej pierwszej świątyni Rzeczypospolitej uwagę zwrócono już po pierwszym rozbiorze Polski, gdy za Wisłą, opodal
polskiego.<br>Ta sanktuaryjna funkcja Wawelu zyskała na znaczeniu już w XVIII stuleciu, a pomnożył ją wiek XIX. Gdy w roku 1702 Szwedzi spalili zamek królewski, ongiś pierwszą siedzibę monarszą, podniosło się istne larum w całej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, bowiem wróg spalił żywy symbol. Społeczeństwo boleśnie odczuło tę stratę. <br>Współczesny z nieukrywanym żalem pisał: &lt;gap&gt; <br>Dopiero w 2 poł. XVIII w. skrystalizowały się patriotyczne treści Wawelu jako narodowego sanktuarium, zwłaszcza katedry, która dla współczesnych była monumentem o charakterze historycznym. To wtedy stworzono z Wawelu sacrum.<br>Na historyczny wymiar tej pierwszej świątyni Rzeczypospolitej uwagę zwrócono już po pierwszym rozbiorze Polski, gdy za Wisłą, opodal
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego