Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wyraźnie sugeruje, że nie można uprzedmiotowię prawdziwej
pustki przez sprowadzenie jej do "ograniczonego" swoją definicją pojęcia.
'Jaźń zwyczajna' nie jest też po prostu stanem człowieka nieoświeconego,
skoro nie jest ona ani wiedzą, ani niewiedzą. Z punktu widzenia
zdroworozsądkowej logiki klasycznej prawdziwe jest jedno z dwóch przeciwnych
pojęć - albo wiedza, albo niewiedza. Tymczasem w akcie 'oświecenia'
"poznający i przedmiot poznania są tym samym, chociaż różnice między nimi
są zachowane" - nie można wyróżnię wiedzy jako przedmiotu poznania.
Nishida nawiązuje do słów Nanquana, iż 'jaźń zwyczajna' jest 'drogą',
i wielokrotnie podkreśla, że twierdzenie, zgodnie z którym 'jaźń jednostkowa'
powraca do Absolutu, docierając w ten
wyraźnie sugeruje, że nie można uprzedmiotowię prawdziwej <br>pustki przez sprowadzenie jej do "ograniczonego" swoją definicją pojęcia. <br>'Jaźń zwyczajna' nie jest też po prostu stanem człowieka nieoświeconego, <br>skoro nie jest ona ani wiedzą, ani niewiedzą. Z punktu widzenia <br>zdroworozsądkowej logiki klasycznej prawdziwe jest jedno z dwóch przeciwnych <br>pojęć - albo wiedza, albo niewiedza. Tymczasem w akcie 'oświecenia' <br>"poznający i przedmiot poznania są tym samym, chociaż różnice między nimi <br>są zachowane" - nie można wyróżnię wiedzy jako przedmiotu poznania. <br>Nishida nawiązuje do słów Nanquana, iż 'jaźń zwyczajna' jest 'drogą', <br>i wielokrotnie podkreśla, że twierdzenie, zgodnie z którym 'jaźń jednostkowa' <br>powraca do Absolutu, docierając w ten
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego