Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
samego siebie jest równoznaczne z zapomnieniem o sobie
samym. Tego rodzaju paradoksowe poznanie (poznanie siebie, które jest
zapominaniem o sobie) jest niemożliwe z punktu widzenia logiki formalnej,
w której negacja oznacza wyeliminowanie. Tymczasem według Nishidy
samonegacja ego nie oznacza unicestwienia ego ani tego, że człowiek zmienia
swoją zmienną naturę w niezmienną 'naturę buddy'. Relacja człowieka
i 'buddy' jest bowiem relacją 'odwrotnej polaryzacji' (jap. gyaku taio), czyli
jedności wykluczających się przeciwieństw. Akt samonegacji nie oznacza
unicestwienia 'ja', ale transcedowanie podmiotowego 'ja' logiki formalnej,
które wszystko czyni przedmiotem poznania różnym od siebie. Nishida pisał:
"Transcedowanie samego siebie oznacza samonegację, umożliwiającą dotarcie

do prawdziwego
samego siebie jest równoznaczne z zapomnieniem o sobie <br>samym. Tego rodzaju paradoksowe poznanie (poznanie siebie, które jest <br>zapominaniem o sobie) jest niemożliwe z punktu widzenia logiki formalnej, <br>w której negacja oznacza wyeliminowanie. Tymczasem według Nishidy <br>samonegacja ego nie oznacza unicestwienia ego ani tego, że człowiek zmienia <br>swoją zmienną naturę w niezmienną 'naturę buddy'. Relacja człowieka <br>i 'buddy' jest bowiem relacją 'odwrotnej polaryzacji' (jap. gyaku taio), czyli <br>jedności wykluczających się przeciwieństw. Akt samonegacji nie oznacza <br>unicestwienia 'ja', ale transcedowanie podmiotowego 'ja' logiki formalnej, <br>które wszystko czyni przedmiotem poznania różnym od siebie. Nishida pisał: <br>&lt;q&gt;"Transcedowanie samego siebie oznacza samonegację, umożliwiającą dotarcie <br>&lt;page nr=62&gt;<br>do prawdziwego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego