Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
rzeczywistości
jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' nieuzasadnione jest wyróżnianie
grupy istot, które nigdy nie będą mogły dostąpić 'oświecenia' , jak to czynili
między innymi niektórzy przedstawiciele szkoły chińskiej 'cech dharm' (chiń.
faxianzong; jap. hossoshu). Twierdzenie, iż przeszkodą w dostąpieniu
'oświecenia' jest zła natura tych istot, jest sprzeczne z nauką buddyzmu
o nieistnieniu niezmiennego 'ja'. Budda Śakyamuni nauczał, że natura ludzka
nie jest ustalona - korzenie dobra mogą zostać zniszczone, ale mogą też
pojawić się tam, gdzie ich wcześniej nie było. Takie stanowisko jest
konsekwencją przekonania, że nic nie ma stałej natury.
Nauki mistrzów zen są bezpośrednią refleksją nad doświadczeniem
'oświecenia', jednak sutry także są
rzeczywistości <br>jako 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' nieuzasadnione jest wyróżnianie <br>grupy istot, które nigdy nie będą mogły dostąpić 'oświecenia' , jak to czynili <br>między innymi niektórzy przedstawiciele szkoły chińskiej 'cech dharm' (chiń. <br>faxianzong; jap. hossoshu). Twierdzenie, iż przeszkodą w dostąpieniu <br>'oświecenia' jest zła natura tych istot, jest sprzeczne z nauką buddyzmu <br>o nieistnieniu niezmiennego 'ja'. Budda Śakyamuni nauczał, że natura ludzka <br>nie jest ustalona - korzenie dobra mogą zostać zniszczone, ale mogą też <br>pojawić się tam, gdzie ich wcześniej nie było. Takie stanowisko jest <br>konsekwencją przekonania, że nic nie ma stałej natury. <br>Nauki mistrzów zen są bezpośrednią refleksją nad doświadczeniem <br>'oświecenia', jednak sutry także są
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego