Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
trzech początkowych pieśniach cyklu.
Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo wznoszące się lub opadające diatoniczno-chromatyczne pochody trzech lub czterech dźwięków. W Gamajunie - drugiej z kolei pieśni - jest to np. sekwencja: e - fis - g / fis - g - a / g - a - ais - h / itp. Towarzyszy ona między innymi słowom "na wód płaszczyznach niezmierzonych". W pieśni przedostatniej, którą Szostakowicz zatytułował Tajemne znaki, a więc pieśni lustrzanie symetrycznej do Gamajuna - pojawia się zwierciadlana replika tego motywu: cis - h - ais / h - ais - gis, na słowach "w zwierciadle jasnych niebios" [podkr. K.B.]. Podobny motyw pojawia się w pieśni czwartej, stanowiącej swoistą oś tej symetrii; zjawia się
trzech początkowych pieśniach cyklu.<br>Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo wznoszące się lub opadające diatoniczno-chromatyczne pochody trzech lub czterech dźwięków. W Gamajunie - drugiej z kolei pieśni - jest to np. sekwencja: e - fis - g / fis - g - a / g - a - ais - h / itp. Towarzyszy ona między innymi słowom "na wód płaszczyznach niezmierzonych". W pieśni przedostatniej, którą Szostakowicz zatytułował Tajemne znaki, a więc pieśni lustrzanie symetrycznej do Gamajuna - pojawia się zwierciadlana replika tego motywu: cis - h - ais / h - ais - gis, na słowach "w zwierciadle jasnych niebios" [podkr. K.B.]. Podobny motyw pojawia się w pieśni czwartej, stanowiącej swoistą oś tej symetrii; zjawia się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego