Typ tekstu: Książka
Autor: Miłosz Czesław
Tytuł: Legendy nowoczesności
Rok: 1944
racji, kiedy nazwał Rimbauda poetą religijnym. Istnieje w nim mistycyzm materii, chęć rozłożenia materii ("par le dér`eglement de tous les sens") niedaleka może od drapieżnego stosunku do materii u impresjonistów. Mallarmé rozluźniający logikę języka i zastępujący ją sugestią czy nastrojem. Półobłąkany Lautréamont, patron nadrealistów, pisze pozarozumowo, pozalogicznie, bluzgając potokiem niezrozumiałych często obrazów. No a poezja i malarstwo bliższe nam czasowo - czyż to nie jest sztuka, która apeluje nie do rozumnej części duszy ludzkiej - ale do owego "coś", do "głębinowego ja" rzekomo związanego z Bytem (przez wielkie B), z Tajemnicą (przez wielkie T) itd. Teoretycy wprowadzają określenia dotychczas nie znane. Nigdy
racji, kiedy nazwał Rimbauda poetą religijnym. Istnieje w nim mistycyzm materii, chęć rozłożenia materii ("par le dér`eglement de tous les sens") niedaleka może od drapieżnego stosunku do materii u impresjonistów. Mallarmé rozluźniający logikę języka i zastępujący ją sugestią czy nastrojem. Półobłąkany Lautréamont, patron nadrealistów, pisze pozarozumowo, pozalogicznie, bluzgając potokiem niezrozumiałych często obrazów. No a poezja i malarstwo bliższe nam czasowo - czyż to nie jest sztuka, która apeluje nie do rozumnej części duszy ludzkiej - ale do owego "coś", do "głębinowego ja" rzekomo związanego z Bytem (przez wielkie B), z Tajemnicą (przez wielkie T) itd. Teoretycy wprowadzają określenia dotychczas nie znane. Nigdy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego