Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
ta sama formuła wyobraźni przestrzennej, jaką Słowacki zapisał dziesięć lat wcześniej, ukazując w Kordianie ziemię jako kruchą "kryształową kulę", zawieszoną pośród wszechświata.
Wszechświat, w dramacie romantycznym oddzielający bohatera od Boga, najtrudniej poddaje się działaniom teatralnego dekoratora. Im bardziej staranna będzie sceniczna konkretyzacja, tym bardziej jest sprzeczna z ideą dramatu mistycznego; niweczy Tajemnicę. Szczycący się techniczną sprawnością i mnogimi efektami teatr doby romantyzmu wyjątkowo źle nadawał się do przekazania mistycznego tonu dramatu; ten ciężar musi dźwigać autor.
Inscenizacje scen mistycznych, w których bohater zmaga się z nieskończonością wszechświata, musiały należeć w romantycznym teatrze do najmniej skomplikowanych (mrok, kilka jasnych punktów, jakieś flugi
ta sama formuła wyobraźni przestrzennej, jaką Słowacki zapisał dziesięć lat wcześniej, ukazując w Kordianie ziemię jako kruchą "kryształową kulę", zawieszoną pośród wszechświata.<br>Wszechświat, w dramacie romantycznym oddzielający bohatera od Boga, najtrudniej poddaje się działaniom teatralnego dekoratora. Im bardziej staranna będzie sceniczna konkretyzacja, tym bardziej jest sprzeczna z ideą dramatu mistycznego; niweczy Tajemnicę. Szczycący się techniczną sprawnością i mnogimi efektami teatr doby romantyzmu wyjątkowo źle nadawał się do przekazania mistycznego tonu dramatu; ten ciężar musi dźwigać autor.<br>Inscenizacje scen mistycznych, w których bohater zmaga się z nieskończonością wszechświata, musiały należeć w romantycznym teatrze do najmniej skomplikowanych (mrok, kilka jasnych punktów, jakieś flugi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego