Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
dyrektywą klasycyzmu, która za główne zadanie twórcy uznawała naśladownictwo sprawdzonych wzorów, Potocki nie miał kultu oryginału. Dobra kopia znaczyła tyleż, co oryginał. Stąd też zarówno w galerii malarstwa, jak i w zbiorach starożytności nie brakło kopii, eksponowanych obok oryginałów. O zadziwiającej niewrażliwości w tej dziedzinie może świadczyć fakt, iż Potocki nosił się z zamiarem założenia manufaktury, która by wyrabiała wazy etruskie.
W drugim, porozbiorowym okresie zainteresowania sztuką znalazły wyraz w wypowiedziach teoretycznych Stanisława Kostki Potockiego. Z roku 1815 pochodzi jego książka O sztuce u dawnych czyli Winkelman polski. Dzieło to w zamierzeniu miało być ambitną próbą napisania nowej, samodzielnej historii sztuki. Tak
dyrektywą klasycyzmu, która za główne zadanie twórcy uznawała naśladownictwo sprawdzonych wzorów, Potocki nie miał kultu oryginału. Dobra kopia znaczyła tyleż, co oryginał. Stąd też zarówno w galerii malarstwa, jak i w zbiorach starożytności nie brakło kopii, eksponowanych obok oryginałów. O zadziwiającej niewrażliwości w tej dziedzinie może świadczyć fakt, iż Potocki nosił się z zamiarem założenia manufaktury, która by wyrabiała wazy etruskie.<br> W drugim, porozbiorowym okresie zainteresowania sztuką znalazły wyraz w wypowiedziach teoretycznych Stanisława Kostki Potockiego. Z roku 1815 pochodzi jego książka O sztuce u dawnych czyli Winkelman polski. Dzieło to w zamierzeniu miało być ambitną próbą napisania nowej, samodzielnej historii sztuki. Tak
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego