Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
kwinty (rzadziej kwarty), przewijające się zresztą także w innych mszach Nowowiejskiego,
jej paralelizm w czystej bądź multiplikowanej postaci, uzyskuje w tej mszy samodzielną
jakość brzmieniową. Pozwala na wydobycie symboliki tekstu, np. struktury mortuorum
(w wersie Et expecto resurrectionem mortuorum, s. 24, prz. 132) z jednej strony,
z drugiej ­ na uzyskanie nowatorskiego typu brzmienia i ekspresji,
z eliminacją dekoratywności (Kyrie, s. 3, prz. 133), aż do delikatnego, impresjonistycznego
kolorytu (Qui ex Patre, s. 21 prz. 134). Bądź przeciwnie ­ aktywizuje dekoratywność
i jednocześnie radykalizuje brzmienie (Hosanna, s. 29-30, prz. 135), aż do budowania
potężnej kulminacji w Agnus Dei (s. 37-38, prz
kwinty (rzadziej kwarty), przewijające się zresztą także w innych mszach Nowowiejskiego, <br>jej paralelizm w czystej bądź multiplikowanej postaci, uzyskuje w tej mszy samodzielną <br>jakość brzmieniową. Pozwala na wydobycie symboliki tekstu, np. struktury mortuorum <br>(w wersie Et expecto resurrectionem mortuorum, s. 24, prz. 132) z jednej strony, <br>z drugiej ­ na uzyskanie nowatorskiego typu brzmienia i ekspresji, <br>z eliminacją dekoratywności (Kyrie, s. 3, prz. 133), aż do delikatnego, impresjonistycznego <br>kolorytu (Qui ex Patre, s. 21 prz. 134). Bądź przeciwnie ­ aktywizuje dekoratywność <br>i jednocześnie radykalizuje brzmienie (Hosanna, s. 29-30, prz. 135), aż do budowania <br>potężnej kulminacji w Agnus Dei (s. 37-38, prz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego