Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
znaleźć wyznaczone ongi granice gatunków, zwłaszcza granice tragedii. Ale właśnie one były przez Wężyka traktowane elastycznie, choć – rzecz jasna – miały swoich zagorzałych obrońców. Tu właśnie, na „rubieżach" tragedii, dojdzie do starcia młodego autora ze starszymi od niego ortodoksyjnymi zwolennikami klasycystycznej dramatyki, w najlepszym wypadku akceptującymi ubiegłowieczne Wolterowskie nowinki, takie jak temat wzięty z dziejów narodowych czy ograniczone elementy widowiska.
Zgodnie z założeniami poetyki, tragedia, najwyższy gatunek dramatyczny, idealizowała narodowe dzieje, podnosząc je do wymiaru pięknej i wzniosłej utopii wiecznego ładu, zarazem uniwersalnego i polskiego. Konkretne wydarzenie z przeszłości poddawała działaniu rygorów gatunkowych, stałych schematów konfliktów moralnych, wyrażających wiarę
znaleźć wyznaczone ongi granice gatunków, zwłaszcza granice tragedii. Ale właśnie one były przez Wężyka traktowane elastycznie, choć &#150; rzecz jasna &#150; miały swoich zagorzałych obrońców. Tu właśnie, na &#132;rubieżach" tragedii, dojdzie do starcia młodego autora ze starszymi od niego ortodoksyjnymi zwolennikami klasycystycznej dramatyki, w najlepszym wypadku akceptującymi ubiegłowieczne Wolterowskie nowinki, takie jak temat wzięty z dziejów narodowych czy ograniczone elementy widowiska.<br> Zgodnie z założeniami poetyki, tragedia, najwyższy gatunek dramatyczny, idealizowała narodowe dzieje, podnosząc je do wymiaru pięknej i wzniosłej utopii wiecznego ładu, zarazem uniwersalnego i polskiego. Konkretne wydarzenie z przeszłości poddawała działaniu rygorów gatunkowych, stałych schematów konfliktów moralnych, wyrażających wiarę
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego