Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
też uznać go za antytezę
dobra, czyli twierdzić, iż jest zły. Nishida podkreśla, że ci, którzy przeżyli
'duchowy fakt' (jap. seishinteki jijitsu) spotkania z Absolutem w głębi własnej
jaźni, nie mają co do tego wątpliwości. Absolut nie jest dobrem, które
może istnieć tylko jako przeciwieństwo zła. Ten, kto dostąpił 'oświecenia',
obdarza 'wielkim miłosierdziem' wszystkie istoty niezależnie od tego, czy są
dobre czy złe. Nishida, uważając, że takie określenia jak Budda czy Bóg
odnoszą się do tak pojętego wymiaru absolutnego, pisał: "Bóg jako Absolut
musi zawierać w sobie absolutną negację, bo tylko wtedy może zniżyć się
nawet do tych najbardziej nikczemnych. [...] Bóg
też uznać go za antytezę <br>dobra, czyli twierdzić, iż jest zły. Nishida podkreśla, że ci, którzy przeżyli <br>'duchowy fakt' (jap. seishinteki jijitsu) spotkania z Absolutem w głębi własnej <br>jaźni, nie mają co do tego wątpliwości. Absolut nie jest dobrem, które <br>może istnieć tylko jako przeciwieństwo zła. Ten, kto dostąpił 'oświecenia', <br>obdarza 'wielkim miłosierdziem' wszystkie istoty niezależnie od tego, czy są <br>dobre czy złe. Nishida, uważając, że takie określenia jak Budda czy Bóg <br>odnoszą się do tak pojętego wymiaru absolutnego, pisał: &lt;q&gt;"Bóg jako Absolut <br>musi zawierać w sobie absolutną negację, bo tylko wtedy może zniżyć się <br>nawet do tych najbardziej nikczemnych. [...] Bóg
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego