Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
w którego nazwie nie występuje element absolutny. Wynika to z tego, iż przedstawiciele szkoły kegon dążyli do wyrażenia tożsamości wszelkich przeciwieństw w taki sposób, aby uniknąć sugestii, że mamy do czynienia z dwoma pierwotnie przeciwnymi elementami, które zostały ujednolicone. W pojęciu 'sfery
wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' aspekt absolutny jest
obecny jedynie jako 'przenikanie' (chiń. wuai; jap. muge; dosł. nieprzeszkadzanie), który wskazuje na 'pustkę'. To właśnie 'pustka', będąc tożsama z formą, umożliwia przenikanie się (czyli tożsamość) wszelkich form.
Kyodo Shibano uważa, że ten, kto dostąpił 'oświecenia', kieruje się
'najwyższą mądrością' i postrzega rzeczywistość właśnie jako 'sferę wzajemnego
przenikania się wszystkich fenomenów
w którego nazwie nie występuje element absolutny. Wynika to z tego, iż przedstawiciele szkoły kegon dążyli do wyrażenia tożsamości wszelkich przeciwieństw w taki sposób, aby uniknąć sugestii, że mamy do czynienia z dwoma pierwotnie przeciwnymi elementami, które zostały ujednolicone. W pojęciu 'sfery <br>wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' aspekt absolutny jest <br>obecny jedynie jako 'przenikanie' (chiń. wuai; jap. muge; dosł. nieprzeszkadzanie), który wskazuje na 'pustkę'. To właśnie 'pustka', będąc tożsama z formą, umożliwia przenikanie się (czyli tożsamość) wszelkich form. <br>Kyodo Shibano uważa, że ten, kto dostąpił 'oświecenia', kieruje się <br>'najwyższą mądrością' i postrzega rzeczywistość właśnie jako 'sferę wzajemnego <br>przenikania się wszystkich fenomenów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego