Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Machina
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
Domu lalki Ibsena. Napisana w końcu ubiegłego wieku sztuka Ibsena jest, jak wiadomo, społecznikowskim dramatem z tezą; utworem, który próbował nadążać za dynamicznie rozwijającym się na Zachodzie ruchem emancypantek. Dramat Nory przeniesiony na grunt irański zyskuje dziś nieoczekiwaną głębię. W Europie stosunki między kobietą a mężczyzną nigdy nie były tak odległe i obłożone surowymi zakazami jak w świecie muzułmańskim. Tytułowa bohaterka filmu, Sara, wyzwalając się spod władzy męża, narusza nie tylko normy społeczne i obyczajowe. Przekracza także granice religijnego tabu. Dlatego jej czyn, w przeciwieństwie do zachowania Nory, jest czynem tragicznym. Ratując męża, skazuje siebie na wygnanie ze świata, w którym
Domu lalki Ibsena. Napisana w końcu ubiegłego wieku sztuka Ibsena jest, jak wiadomo, społecznikowskim dramatem z tezą; utworem, który próbował nadążać za dynamicznie rozwijającym się na Zachodzie ruchem emancypantek. Dramat Nory przeniesiony na grunt irański zyskuje dziś nieoczekiwaną głębię. W Europie stosunki między kobietą a mężczyzną nigdy nie były tak odległe i obłożone surowymi zakazami jak w świecie muzułmańskim. Tytułowa bohaterka filmu, Sara, wyzwalając się spod władzy męża, narusza nie tylko normy społeczne i obyczajowe. Przekracza także granice religijnego tabu. Dlatego jej czyn, w przeciwieństwie do zachowania Nory, jest czynem tragicznym. Ratując męża, skazuje siebie na wygnanie ze świata, w którym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego