Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
jak i polskich.
Już z początkiem stulecia posłużył się tym materiałem Klein, w łacińskiej Missa
in honorem S[ancti] Adalberti Ep[iscopi] et Mart[yris] (1903 ­ jak na to wskazuje
rok Aprobatur, wyd. 1947) na chór mieszany a cappella (z pewnym wszakże wyjątkiem,
o czym dalej). Wykorzystał, co jest przypadkiem odosobnionym w omawianych cyklach,
wyłącznie przekaz gnieźnieński pieśni. Jej materiał motywiczny stanowi tworzywo
dla jednej części mszy ­ Credo. Nie jest to zapewne wybór przypadkowy, lecz
podkreślenie symbolicznej (jak można sądzić) paraleli z postacią świętego (związaną
z dedykacją cyklu), który oddał życie w obronie wiary. W tekście mszalnym uwagę
zwraca powtórzenie wersu
jak i polskich.<br> Już z początkiem stulecia posłużył się tym materiałem Klein, w łacińskiej Missa <br>in honorem S[ancti] Adalberti Ep[iscopi] et Mart[yris] (1903 ­ jak na to wskazuje <br>rok Aprobatur, wyd. 1947) na chór mieszany a cappella (z pewnym wszakże wyjątkiem, <br>o czym dalej). Wykorzystał, co jest przypadkiem odosobnionym w omawianych cyklach, <br>wyłącznie przekaz gnieźnieński pieśni. Jej materiał motywiczny stanowi tworzywo <br>dla jednej części mszy ­ Credo. Nie jest to zapewne wybór przypadkowy, lecz <br>podkreślenie symbolicznej (jak można sądzić) paraleli z postacią świętego (związaną <br>z dedykacją cyklu), który oddał życie w obronie wiary. W tekście mszalnym uwagę <br>zwraca powtórzenie wersu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego