Typ tekstu: Książka
Autor: Szyszkowska Maria
Tytuł: W poszukiwaniu sensu życia
Rok: 1997
sytuacji nacisku światopoglądu uznanego za słuszny przez czynniki oficjalne. Nazwałam taką sytuację utajonym totalitaryzmem w strukturach państwa demokratycznego.
Monizm światopoglądowy jest szczególnie niebezpieczny - zaczyna się wtedy totalitaryzm. Uniknięto tego niebezpieczeństwa w Polsce. W latach 1956-1989 zostały stworzone instytucjonalne podstawy do oficjalnego głoszenia dwóch światopoglądów: marksistowskiego i chrześcijańskiego. Ten ostatni odznaczał się bogactwem odmian: tomizm i neotomizm, personalizm, teilhardyzm, augustynizm, czy filozofia rozwoju Bolesława J. Gaweckiego. Trudną sytuację mieli natomiast ci, którzy wyznawali publicznie inne nurty filozoficzne, na przykład mesjanizm, pozytywizm, kantyzm.
Nieporozumieniem jest negatywna ocena relatywizmu, bowiem w ustrojach demokratycznych żadnego poglądu na świat nie można uznać za jedynie prawdziwy. Niemożność
sytuacji nacisku światopoglądu uznanego za słuszny przez czynniki oficjalne. Nazwałam taką sytuację utajonym totalitaryzmem w strukturach państwa demokratycznego.<br>Monizm światopoglądowy jest szczególnie niebezpieczny - zaczyna się wtedy totalitaryzm. Uniknięto tego niebezpieczeństwa w Polsce. W latach 1956-1989 zostały stworzone instytucjonalne podstawy do oficjalnego głoszenia dwóch światopoglądów: marksistowskiego i chrześcijańskiego. Ten ostatni odznaczał się bogactwem odmian: tomizm i neotomizm, personalizm, teilhardyzm, augustynizm, czy filozofia rozwoju Bolesława J. Gaweckiego. Trudną sytuację mieli natomiast ci, którzy wyznawali publicznie inne nurty filozoficzne, na przykład mesjanizm, pozytywizm, kantyzm.<br>Nieporozumieniem jest negatywna ocena relatywizmu, bowiem w ustrojach demokratycznych żadnego poglądu na świat nie można uznać za jedynie prawdziwy. Niemożność
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego