Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zanegować, tworząc ich przeciwieństwa. Nabierają one
znaczenia paradoksowego dopiero wtedy, gdy są definiowane za pomocą sądów
paradoksowych. Rezultatem łączenia myślenia klasycznego i myślenia paradoksowego
jest taki opis rzeczywistości będącej 'absolutnie sprzeczną samotożsamością',
który nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki
opis pośredni można porównać do 'palca wskazującego na księżyc'. Palec
wskazuje na księżyc, chociaż sam księżycem nie jest. Z punktu widzenia 'logiki
paradoksu', która jest logiką 'oświecenia', adekwatne do rzeczywistości są jedynie bezpośrednie pojęcia paradoksowe (na przykład 'immanentna transcendencja').
Masao Abe zwraca uwagę na to, że chociaż w filozofii zen często są
stosowane takie pojęcia, jak: stawanie
zanegować, tworząc ich przeciwieństwa. Nabierają one <br>znaczenia paradoksowego dopiero wtedy, gdy są definiowane za pomocą sądów <br>paradoksowych. Rezultatem łączenia myślenia klasycznego i myślenia paradoksowego <br>jest taki opis rzeczywistości będącej 'absolutnie sprzeczną samotożsamością', <br>który nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki <br>opis pośredni można porównać do 'palca wskazującego na księżyc'. Palec <br>wskazuje na księżyc, chociaż sam księżycem nie jest. Z punktu widzenia 'logiki <br>paradoksu', która jest logiką 'oświecenia', adekwatne do rzeczywistości są jedynie bezpośrednie pojęcia paradoksowe (na przykład 'immanentna transcendencja'). <br>Masao Abe zwraca uwagę na to, że chociaż w filozofii zen często są <br>stosowane takie pojęcia, jak: stawanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego