Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Powszechny
Nr: 47
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1994
w polskiej szkole, w której zasadniczym egzaminem pozostaje nadal egzamin pisemny (uczeń musi samodzielnie napisać kilkustronicowe wypracowanie na dany temat!), można tak dalece zaniedbywać rozwijanie tej umiejętności. Wiedza teoretyczna z zakresu kompozycji ogranicza się na ogół do znajomości schematu rozprawki. Ale problem w tym, że uczeń nie potrafi przywołać w pamięci ani jednego tekstu, który byłby rozprawką. Prawdę mówiąc, większość z nich także później nie będzie już pisać ani rozprawek, ani rozpraw, prócz tej jednej jedynej, najważniejszej - pracy magisterskiej (choć bywa, że i ona przeradza się w esej...). Kłopoty z pisaniem nie ograniczają się zresztą tylko do lekcji polskiego. Uczniowie "ryją
w polskiej szkole, w której zasadniczym egzaminem pozostaje nadal egzamin pisemny (uczeń musi samodzielnie napisać kilkustronicowe wypracowanie na dany temat!), można tak dalece zaniedbywać rozwijanie tej umiejętności. Wiedza teoretyczna z zakresu kompozycji ogranicza się na ogół do znajomości schematu rozprawki. Ale problem w tym, że uczeń nie potrafi przywołać w pamięci ani jednego tekstu, który byłby rozprawką. Prawdę mówiąc, większość z nich także później nie będzie już pisać ani rozprawek, ani rozpraw, prócz tej jednej jedynej, najważniejszej - pracy magisterskiej (choć bywa, że i ona przeradza się w esej...). Kłopoty z pisaniem nie ograniczają się zresztą tylko do lekcji polskiego. Uczniowie "ryją
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego