Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
którego nigdy nie może stać się miarą logika odmierzana zasadą niesprzeczności".
Twierdzenie Heideggera, iż zasada niesprzeczności ma swoją podstawę
w ontologii, prowadzi do wniosku, że logika klasyczna jest oparta na
przesłankach ontologicznych. Pojawia się w związku z tym następujące
pytanie: Jakie przesłanki ontologiczne są podstawą przekonania, iż sąd
sprzeczny jednowymiarowy (paradoks) nie może być prawdziwy?
Jak słusznie zauważa D. A. White, analizując poglądy Heideggera, status
reguły sprzeczności jako prawdy o wyróżnionym znaczeniu zależy od
sposobu istnienia pewnego pozalogicznego bytu (niem. Dasein), czyli właśnie
'ja', zdolnego do refleksji nad rzeczywistością. Takie 'ja' traktowane jest jako
odrębny podmiot, który jest różny od wszystkiego
którego nigdy nie może stać się miarą logika odmierzana zasadą niesprzeczności". <br>Twierdzenie Heideggera, iż zasada niesprzeczności ma swoją podstawę <br>w ontologii, prowadzi do wniosku, że logika klasyczna jest oparta na <br>przesłankach ontologicznych. Pojawia się w związku z tym następujące <br>pytanie: Jakie przesłanki ontologiczne są podstawą przekonania, iż sąd <br>sprzeczny jednowymiarowy (paradoks) nie może być prawdziwy? <br>Jak słusznie zauważa D. A. White, analizując poglądy Heideggera, status <br>reguły sprzeczności jako prawdy o wyróżnionym znaczeniu zależy od <br>sposobu istnienia pewnego pozalogicznego bytu (niem. Dasein), czyli właśnie <br>'ja', zdolnego do refleksji nad rzeczywistością. Takie 'ja' traktowane jest jako <br>odrębny podmiot, który jest różny od wszystkiego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego