Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
jednak widzimy, przy całej wiedzy socjologicznej i historycznej, że historia, będąc niewątpliwie walką klas, jest jednak również walką ludzkich ambicji i temperamentów. Pierwiastek subiektywny historii, pierwiastek nad którym zastanawia się Shakespeare, teraz wchodzi znów w okres rehabilitacji.
DYGAT: To nie jest słowo właściwe - rehabilitacja.
KOTT: Mnie się zdaje, że bardziej pasjonuje w Ryszardzie III inna sprawa. Pisałem o tym. Shakespeare pokazuje mechanizm walki o władzę. Po drabinie historii wstępuje orszak władców. Każdy krok w górę, każdy szczebel jest jednocześnie przyspieszeniem końca. Na ostatnim szczeblu czeka szafot. Ale Shakespeare pokazuje nie tylko sam mechanizm. W Ryszardzie III pokazuje nam człowieka, który ten
jednak widzimy, przy całej wiedzy socjologicznej i historycznej, że historia, będąc niewątpliwie walką klas, jest jednak również walką ludzkich ambicji i temperamentów. Pierwiastek subiektywny historii, pierwiastek nad którym zastanawia się Shakespeare, teraz wchodzi znów w okres rehabilitacji.&lt;/&gt;<br>&lt;who3&gt;DYGAT: To nie jest słowo właściwe - rehabilitacja.&lt;/&gt;<br>&lt;who1&gt;KOTT: Mnie się zdaje, że bardziej pasjonuje w &lt;name type="tit"&gt;Ryszardzie III&lt;/&gt; inna sprawa. Pisałem o tym. Shakespeare pokazuje mechanizm walki o władzę. Po drabinie historii wstępuje orszak władców. Każdy krok w górę, każdy szczebel jest jednocześnie przyspieszeniem końca. Na ostatnim szczeblu czeka szafot. Ale Shakespeare pokazuje nie tylko sam mechanizm. W &lt;name type="tit"&gt;Ryszardzie III&lt;/&gt; pokazuje nam człowieka, który ten
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego