Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
zdrada. W Mazepie początkowo uderza przyjazność atmosfery wokół zamku - otacza go malowniczy ogród: rzeczułka, topola, droga lipowa i słowik pod oknami. Tym mocniejszy będzie kontrast narastającej tragedii. Przytulny jest pokój Amelii: sypialna alkowa, firanki i wyjście na "brzozą płaczącą okryty, liliami ubrany" balkon; miła kameralność kontrastem podkreśla okrucieństwo sceny zamurowywania pazia. W przestrzeń zamku - czy będzie nią mroczna komnata, czy jasno oświecona sala zamkowa - są wpisane zło i zbrodnia.
Duch zamku jest złowieszczy - bo jest on naraz symbolem władzy, walki o władzę, i statycznej trwałości, górującej nad ulotnym życiem człowieka. Stąd jego moc, osobliwie "duchowa" potęga. Człowiek nie zmieni jego istoty
zdrada. W Mazepie początkowo uderza przyjazność atmosfery wokół zamku - otacza go malowniczy ogród: rzeczułka, topola, droga lipowa i słowik pod oknami. Tym mocniejszy będzie kontrast narastającej tragedii. Przytulny jest pokój Amelii: sypialna alkowa, firanki i wyjście na "brzozą płaczącą okryty, liliami ubrany" balkon; miła kameralność kontrastem podkreśla okrucieństwo sceny zamurowywania pazia. W przestrzeń zamku - czy będzie nią mroczna komnata, czy jasno oświecona sala zamkowa - są wpisane zło i zbrodnia.<br>Duch zamku jest złowieszczy - bo jest on naraz symbolem władzy, walki o władzę, i statycznej trwałości, górującej nad ulotnym życiem człowieka. Stąd jego moc, osobliwie "duchowa" potęga. Człowiek nie zmieni jego istoty
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego