Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Powszechny
Nr: 47
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1994
Wpływ na eliminację z programu nauczania przedmiotów mogących wzbogacać ogólną wiedzę humanistyczną (filozofia, historia sztuki i kultury, nauki społeczne etc.) ma także system narzucony przez Kartę Nauczyciela. Nie przewiduje ona właściwie statusu nauczyciela niepełnoetatowego, więc trudno jest znaleźć specjalistę do przedmiotów funkcjonujących - o ile w ogóle - w zakresie nie zapewniającym pełnego pensum. W mniejszych ośrodkach, a nawet miastach pozaakademickich jest to właściwie regułą. Polskie szkoły średnie i wyższe realizują wciąż anachroniczny, pozytywistyczny model kształcenia wąskospecjalistycznego, z preferencją dla dyscyplin ścisłych i nauk przyrodniczych. Bezpośrednio po wojnie kształtował się on pod wpływem wulgarnego materializmu wyznawanego przez część radykalnie lewicowych inteligentów, decydujących wówczas
Wpływ na eliminację z programu nauczania przedmiotów mogących wzbogacać ogólną wiedzę humanistyczną (filozofia, historia sztuki i kultury, nauki społeczne etc.) ma także system narzucony przez Kartę Nauczyciela. Nie przewiduje ona właściwie statusu nauczyciela niepełnoetatowego, więc trudno jest znaleźć specjalistę do przedmiotów funkcjonujących - o ile w ogóle - w zakresie nie zapewniającym pełnego pensum. W mniejszych ośrodkach, a nawet miastach pozaakademickich jest to właściwie regułą. Polskie szkoły średnie i wyższe realizują wciąż anachroniczny, pozytywistyczny model kształcenia wąskospecjalistycznego, z preferencją dla dyscyplin ścisłych i nauk przyrodniczych. Bezpośrednio po wojnie kształtował się on pod wpływem wulgarnego materializmu wyznawanego przez część radykalnie lewicowych inteligentów, decydujących wówczas
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego