Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Jednak w kontekście
rozmowy odpowiedź Zhaozhou oznacza: "Nie". Świadczy o tym dalsza część
koanu, często pomijana przez zwolenników metody 'wpatrywania się w koan',
dla których najważniejszy jest 'kluczowy wers' koanu, którym w tym wypadku
jest słowo mu. Rozmówca Zhaozhou dopytywał się dalej: "Nawet pełzające
stworzenia wszystkie mają 'naturę buddy'. Dlaczego pies nie ma?". Zhaozhou
odpowiedział: "Ponieważ [pies - A. K.] ma swoją karmiczną naturę".
Z punktu widzenia powszechnie uznanej przez mistrzów zen teorii
o uniwersalnej 'naturze buddy' odpowiedź Zhaozhou powinna być twierdząca
i prawdopodobnie takiej odpowiedzi oczekiwał mnich. Przecież wielu
mistrzów zen twierdziło, że nawet formy nieożywione mają 'naturę buddy'.
Należy także
Jednak w kontekście <br>rozmowy odpowiedź Zhaozhou oznacza: "Nie". Świadczy o tym dalsza część <br>koanu, często pomijana przez zwolenników metody 'wpatrywania się w koan', <br>dla których najważniejszy jest 'kluczowy wers' koanu, którym w tym wypadku <br>jest słowo mu. Rozmówca Zhaozhou dopytywał się dalej: "Nawet pełzające <br>stworzenia wszystkie mają 'naturę buddy'. Dlaczego pies nie ma?". Zhaozhou <br>odpowiedział: "Ponieważ [pies - A. K.] ma swoją karmiczną naturę". <br>Z punktu widzenia powszechnie uznanej przez mistrzów zen teorii <br>o uniwersalnej 'naturze buddy' odpowiedź Zhaozhou powinna być twierdząca <br>i prawdopodobnie takiej odpowiedzi oczekiwał mnich. Przecież wielu <br>mistrzów zen twierdziło, że nawet formy nieożywione mają 'naturę buddy'. <br>Należy także
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego