Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 7-8
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1964
sumą wielu uogólnień i uproszczeń. Trzeba tu podkreślić, że mamy do czynienia z pojęciem dynamicznym a nie statycznym. Społeczeństwo prymitywne podlega ciągle procesom rozwojowym takim jak różniczkowanie społeczne, ewolucja form rodziny, zmiany w instytucji własności, itd. Podobne przeobrażenia zachodzą w społeczeństwie nowoczesnym.
Dla potrzeb niniejszego artykułu ów "Rubikon", o którym piszę wyżej, określić można jako zastąpienie więzi rodowej i szczepowej więzią nadrzędną, nazwijmy ją "narodową". Nie bez powodu posługuję się tu cudzysłowem. Przykłady zaczerpnięte z rzeczywistości dzisiejszej Afryki i innych części świata, takich jak np. Nowa Gwineja, uczą nas, że wytworzenie się świadomości narodowej postępuje znacznie wolniej aniżeli tworzenie organizacji państwowej
sumą wielu uogólnień i uproszczeń. Trzeba tu podkreślić, że mamy do czynienia z pojęciem dynamicznym a nie statycznym. Społeczeństwo prymitywne podlega ciągle procesom rozwojowym takim jak różniczkowanie społeczne, ewolucja form rodziny, zmiany w instytucji własności, itd. Podobne przeobrażenia zachodzą w społeczeństwie nowoczesnym.<br>Dla potrzeb niniejszego artykułu ów "Rubikon", o którym piszę wyżej, określić można jako zastąpienie więzi rodowej i szczepowej więzią nadrzędną, nazwijmy ją "narodową". Nie bez powodu posługuję się tu cudzysłowem. Przykłady zaczerpnięte z rzeczywistości dzisiejszej Afryki i innych części świata, takich jak np. Nowa Gwineja, uczą nas, że wytworzenie się świadomości narodowej postępuje znacznie wolniej aniżeli tworzenie organizacji państwowej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego