Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zachodni nie zajmowali się do tej pory
problemem 'aktywnego ego' (jap. koiteki jiko), czyli konkretnej 'jaźni
jednostkowej' aktywnej tu i teraz. Ponieważ ich rozważania dotyczyły
statycznej i abstrakcyjnej jaźni, nie udało im się dotrzeć do istoty rzeczywistości.
Ich błąd polegał na tym, że starali się zdefiniować 'jaźń jednostkową',
która jest podmiotem wszelkiego poznania, uprzedmiotowiając ją. W trakcie
takiego aktu poznawczego 'ja' będące podmiotem stara się spojrzeć na siebie
"z zewnątrz", jak na każdy inny przedmiot, czyli nie uwzględnia aspektu
swojej podmiotowości.
Nishida pisał: "W samoświadomości człowieka przeszłość i przyszłość
łączy się w polu teraźniejszej świadomości, które znajduje się w miejscu
aktywności
zachodni nie zajmowali się do tej pory <br>problemem 'aktywnego ego' (jap. koiteki jiko), czyli konkretnej 'jaźni <br>jednostkowej' aktywnej tu i teraz. Ponieważ ich rozważania dotyczyły <br>statycznej i abstrakcyjnej jaźni, nie udało im się dotrzeć do istoty rzeczywistości. <br>Ich błąd polegał na tym, że starali się zdefiniować 'jaźń jednostkową', <br>która jest podmiotem wszelkiego poznania, uprzedmiotowiając ją. W trakcie <br>takiego aktu poznawczego 'ja' będące podmiotem stara się spojrzeć na siebie <br>"z zewnątrz", jak na każdy inny przedmiot, czyli nie uwzględnia aspektu <br>swojej podmiotowości. <br>Nishida pisał: &lt;q&gt;"W samoświadomości człowieka przeszłość i przyszłość <br>łączy się w polu teraźniejszej świadomości, które znajduje się w miejscu <br>aktywności
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego