Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
w celowej konstrukcji pieca, jak i jego kształcie. Był on bowiem w wielu przypadkach ozdoba izby, popisem "małej architektury", pozwalający nam myśleć o sztuce współczesnej, rzeźbie przestrzennej. Ale i tam, gdzie jego kształt nie zwracał uwagi widza, ciekawa mogła być jego dekoracja. Tak np. na Powiślu Dąbrowskim piece zdobiono polichromia, podobnie jak ściany.
Zdecydowaną przewagę funkcji estetycznych nad użytkowymi widzimy w piecach kaflowych, umieszczanych w białej izbie. Kafle, zwłaszcza malowane, zdobione, były kosztowne. Podkreślały urodę domu, ale także wskazywały na pozycję społeczna i majątkowa właściciela. W pracowniach garncarskich powstawały piece nie tylko użytkowe, ale będące swoista galeria malarstwa świeckiego. Kaflarze mieli swoje
w celowej konstrukcji pieca, jak i jego kształcie. Był on bowiem w wielu przypadkach ozdoba izby, popisem "małej architektury", pozwalający nam myśleć o sztuce współczesnej, rzeźbie przestrzennej. Ale i tam, gdzie jego kształt nie zwracał uwagi widza, ciekawa mogła być jego dekoracja. Tak np. na Powiślu Dąbrowskim piece zdobiono polichromia, podobnie jak ściany. <br>Zdecydowaną przewagę funkcji estetycznych nad użytkowymi widzimy w piecach kaflowych, umieszczanych w białej izbie. Kafle, zwłaszcza malowane, zdobione, były kosztowne. Podkreślały urodę domu, ale także wskazywały na pozycję społeczna i majątkowa właściciela. W pracowniach garncarskich powstawały piece nie tylko użytkowe, ale będące swoista galeria malarstwa świeckiego. Kaflarze mieli swoje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego