Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
sporem Syntety i Analityka odnaleźliśmy więc wojnę prawicy z lewicą, wstecznictwa z postępem, tradycji z nowoczesnością... podobną - przynajmniej częściowo - do bojów, które toczą w szkole Syfon z Miętusem, a nawet Pimko z Młodziakami (choć Pimko jako reżyser wydarzeń jest kimś znacznie przewrotniejszym od poczciwego Filidora). Jeśli tak, Filidor streszcza czy podsumowuje intelektualnie doświadczenia Józia:
to, co przeżyte przez chłopca, zostaje - rzecz naturalna - uogólnione przez dorosłego, przez Witolda. Dostrzega on to, co wspólne we wszystkich "przygodach" niedorosłego narratora: zaborczość i nieuchronność formy, która - pokonana - odradza się także w swoim przeciwieństwie (stąd natręctwo symetrii). Wobec potęgi formy Józio czuje się bezradny. Wpada ciągle
sporem Syntety i Analityka odnaleźliśmy więc wojnę prawicy z lewicą, wstecznictwa z postępem, tradycji z nowoczesnością... podobną - przynajmniej częściowo - do bojów, które toczą w szkole Syfon z Miętusem, a nawet Pimko z Młodziakami (choć Pimko jako reżyser wydarzeń jest kimś znacznie przewrotniejszym od poczciwego Filidora). Jeśli tak, Filidor streszcza czy podsumowuje intelektualnie doświadczenia Józia:<br>to, co przeżyte przez chłopca, zostaje - rzecz naturalna - uogólnione przez dorosłego, przez Witolda. Dostrzega on to, co wspólne we wszystkich "przygodach" niedorosłego narratora: zaborczość i nieuchronność formy, która - pokonana - odradza się także w swoim przeciwieństwie (stąd natręctwo symetrii). Wobec potęgi formy Józio czuje się bezradny. Wpada ciągle
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego