Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
n i e j e s t z nią tożsama.
Warto zwrócić uwagę na to, iż także w relacjach chrześcijańskich mistyków
mowa jest o tym, że odrzucenie ego prowadzi do takiej jedności z Bogiem,
w której zachowana zostaje różnica między Stwórcą a stworzeniem. Przedstawiciele
filozoficznej szkoły z Kioto nawiązującej do poglądów Kitaro
Nishidy interpretują ten fakt właśnie w kontekście logiki 'absolutnie sprzecznej
samotożsamości', stanowiącej wewnętrzną strukturę rzeczywistości.
Relację tego, co relatywne, i tego, co absolutne, Nishida określa mianem
'panenteizmu', czyli sprzecznej tożsamości immanencji i transcendencji.
Nishida tak pisał o swojej immanentno-transcendentnej wizji Absolutu:
"Moja wizja Boga nie jest panteizmem, powinno
n i e j e s t z nią tożsama. <br>Warto zwrócić uwagę na to, iż także w relacjach chrześcijańskich mistyków <br>mowa jest o tym, że odrzucenie ego prowadzi do takiej jedności z Bogiem, <br>w której zachowana zostaje różnica między Stwórcą a stworzeniem. Przedstawiciele <br>filozoficznej szkoły z Kioto nawiązującej do poglądów Kitaro <br>Nishidy interpretują ten fakt właśnie w kontekście logiki 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości', stanowiącej wewnętrzną strukturę rzeczywistości. <br>Relację tego, co relatywne, i tego, co absolutne, Nishida określa mianem <br>'panenteizmu', czyli sprzecznej tożsamości immanencji i transcendencji. <br>Nishida tak pisał o swojej immanentno-transcendentnej wizji Absolutu: <br>"Moja wizja Boga nie jest panteizmem, powinno
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego