Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
nie przestają wybuchać wśród publiczności. Owe "grzmoty" (podobnie jak brak tychże) nie odsyłają już do narracji, ale do zdarzeń, jakie mają miejsce w świecie przedstawionym. Na wstępie "nieustanne, żywiołowe grzmoty oklasków" jawią się jako oczywiste:
"champion świata" nie może nie budzić entuzjazmu widzów. Grzmoty zdają się więc znakiem społecznej konwencji: póki wybuchają, wszystko w porządku, mecz toczy się jak należy. Wyrażenie konotuje zatem poprawność, zwykłość, przewidywalność zdarzeń lub raczej zbiorowych zachowań. Wyznacza także (w postaci dosłownej lub przekształconej) granice siedmiu epizodów, z których zbudowany jest Filibert. Ściślej mówiąc, pierwsze zdanie prezentuje zarówno sytuację narracyjną ("wieśniak z Paryża (...) miał dziecko" to incipit
nie przestają wybuchać wśród publiczności. Owe "grzmoty" (podobnie jak brak tychże) nie odsyłają już do narracji, ale do zdarzeń, jakie mają miejsce w świecie przedstawionym. Na wstępie "nieustanne, żywiołowe grzmoty oklasków" jawią się jako oczywiste:<br>"champion świata" nie może nie budzić entuzjazmu widzów. Grzmoty zdają się więc znakiem społecznej konwencji: póki wybuchają, wszystko w porządku, mecz toczy się jak należy. Wyrażenie konotuje zatem poprawność, zwykłość, przewidywalność zdarzeń lub raczej zbiorowych zachowań. Wyznacza także (w postaci dosłownej lub przekształconej) granice siedmiu epizodów, z których zbudowany jest Filibert. Ściślej mówiąc, pierwsze zdanie prezentuje zarówno sytuację narracyjną ("wieśniak z Paryża (...) miał dziecko" to incipit
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego