Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 9.10
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
pierworodni w tym Ludzie - mówimy w naszej liturgii o "Abrahamie ojcu naszym". Dlatego Paweł nazywa nas dziczką oliwną wszczepioną w szlachetną oliwkę czyli w Izraela (zob. Rz 11, 17). Nie jesteśmy Nowym Izraelem i nie zastąpiliśmy, nie wyrugowaliśmy "Starego" Izraela (chociaż takie wywłaszczenie i zawłaszczanie dokonywało się i czasem jeszcze pokutuje), Izrael żydowski nie jest stary, przestarzały, przedatowany. Istnieje Izrael "prawdziwy" i "fałszywy", ale tak w judaizmie, jak i w chrześcijaństwie. Atoli niebiblijny, tradycyjny termin "Nowy Izrael" ma sens, jeśli chcemy nim określić nowy, kulminacyjny etap historii zbawienia zapoczątkowany przez Jezusa Chrystusa i jeśli - nie przekreślając stałej aktualności wybrania i misji
pierworodni w tym Ludzie - mówimy w naszej liturgii o "Abrahamie ojcu naszym". Dlatego Paweł nazywa nas dziczką oliwną wszczepioną w szlachetną oliwkę czyli w Izraela (zob. Rz 11, 17). Nie jesteśmy Nowym Izraelem i nie zastąpiliśmy, nie wyrugowaliśmy "Starego" Izraela (chociaż takie wywłaszczenie i zawłaszczanie dokonywało się i czasem jeszcze pokutuje), Izrael żydowski nie jest stary, przestarzały, przedatowany. Istnieje Izrael "prawdziwy" i "fałszywy", ale tak w judaizmie, jak i w chrześcijaństwie. Atoli <orig>niebiblijny</>, tradycyjny termin "Nowy Izrael" ma sens, jeśli chcemy nim określić nowy, kulminacyjny etap historii zbawienia zapoczątkowany przez Jezusa Chrystusa i jeśli - nie przekreślając stałej aktualności wybrania i misji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego