Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
którą bogowie przeznaczyli na ofiarę, Eryfila w uniesieniu rzuca się na stos; nie pozwala nawet kapłanowi wziąć do ręki noża.
Przerażający splot. Ale nie jest to ani splot intryg, ani splot wyroczni: każdy tu sam postanawia o swoim losie, Agamemnon sam postanawia być zabójcą, Ifigenia sama postanawia być ofiarą, Eryfila popełnia samobójstwo. Oczywiście istnieje przymus zarówno ze strony wyroczni jak i kapłanów, wodzów, ludu - istnieje przymus zarówno metafizyczny jak i polityczny, ale postanowienia bohaterów zapadają niezależnie od zewnętrznych motywacji: są wynikiem ich rozrachunku wewnętrznego. Postanawiają oni zabijać lub ginąć, ponieważ tak chce ich duma, ich miłość, postanawiają to, czego domaga się
którą bogowie przeznaczyli na ofiarę, Eryfila w uniesieniu rzuca się na stos; nie pozwala nawet kapłanowi wziąć do ręki noża. &lt;page nr=101&gt;<br>Przerażający splot. Ale nie jest to ani splot intryg, ani splot wyroczni: każdy tu sam postanawia o swoim losie, Agamemnon sam postanawia być zabójcą, Ifigenia sama postanawia być ofiarą, Eryfila popełnia samobójstwo. Oczywiście istnieje przymus zarówno ze strony wyroczni jak i kapłanów, wodzów, ludu - istnieje przymus zarówno metafizyczny jak i polityczny, ale postanowienia bohaterów zapadają niezależnie od zewnętrznych motywacji: są wynikiem ich rozrachunku wewnętrznego. Postanawiają oni zabijać lub ginąć, ponieważ tak chce ich duma, ich miłość, postanawiają to, czego domaga się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego