dostąpić 'oświecenia'. Ten, kto uważa, że jego <br>metoda jest najlepsza, jest jak człowiek, który tak się przywiązał do swojej <br>tratwy, że nie chce z niej zejść, mimo że przybił już do brzegu. <br><tit>2.4. TEORIA 'PRAKTYKI NAGŁEJ'</> <br>W tradycji buddyjskiej przeciwieństwem 'oświecenia nagłego' (chiń. <br>dunwu; jap. tongo) nie jest 'oświecenie' powolne, ale 'oświecenie stopniowe' <br>(chiń. jianwu; jap. zengo). Jako przeciwieństwo 'oświecenia stopniowego', <br>'oświecenie nagłe' jest więc 'oświeceniem' niestopniowym, czyli takim, <br>w którym nie można wyróżnić poszczególnych etapów pośrednich. W wypadku <br>wyciszenia 'jaźni jednostkowej' możemy sobie wyobrazić sytuację, w której <br>wyeliminowanie funkcji świadomości następuje w jednej chwili, tak jak <br>światło może gasnąć