Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Kyrie (Christe) eleison, dona nobis pacem, wyjątkowo
zaś wersów (zawsze kończących jednak daną część), np. Cum Sancto Spiritu - Amen
(Gloria, w Missa Diminicalis [I], 1936 Chlondowskiego). Harmonicznie msze te
reprezentują typ prostej tonalności tradycyjnej, przeważnie z elementami modalnymi
­ imitującej wzorzec harmoniki palestrinowskiej, wyjątkowo natomiast z pewnymi
strukturami charakterystycznymi dla harmoniki późnoromantycznej, stosowanymi
oszczędnie, np. u Gieburowskiego (zob. prz. 129).
W części Gloria, a szczególnie w Credo (w mszy żałobnej w Sekwencji) wykorzystywano
przeważnie materiał melodyczny mszy gregoriańskich, z reguły stosując praktykę
alternatim. Jedynie Furmanik w Missa Pastoralis (b.r.) posługuje się motywiką
kolęd. Natomiast materiał pochodzący z inwencji kompozytora miał charakter
Kyrie (Christe) eleison, dona nobis pacem, wyjątkowo <br>zaś wersów (zawsze kończących jednak daną część), np. Cum Sancto Spiritu - Amen <br>(Gloria, w Missa Diminicalis [I], 1936 Chlondowskiego). Harmonicznie msze te <br>reprezentują typ prostej tonalności tradycyjnej, przeważnie z elementami modalnymi <br>­ imitującej wzorzec harmoniki palestrinowskiej, wyjątkowo natomiast z pewnymi <br>strukturami charakterystycznymi dla harmoniki późnoromantycznej, stosowanymi <br>oszczędnie, np. u Gieburowskiego (zob. prz. 129).<br> W części Gloria, a szczególnie w Credo (w mszy żałobnej w Sekwencji) wykorzystywano <br>przeważnie materiał melodyczny mszy gregoriańskich, z reguły stosując praktykę <br>alternatim. Jedynie Furmanik w Missa Pastoralis (b.r.) posługuje się motywiką <br>kolęd. Natomiast materiał pochodzący z inwencji kompozytora miał charakter
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego