Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
bytu ludzkiego i polaryzacją egzystencji ku jednemu z dwóch podstawowych a przeciwstawnych sposobów bycia - autentyczności lub nieautentyczności. Wszelkie bycie-tu jest bowiem "w możliwości" (właśnie "w możliwości" a nie "wobec niej" powie Heidegger) optowania między dwoma podstawowymi a przeciwstawnymi sobie sposobami bycia: autentycznym i nieautentycznym. Pierwszy z nich oznaczać ma prawdziwe bycie "mną-samym", potwierdzenie i rozwój siebie jako "ja"; drugi oznacza zagubienie i zatracenie siebie w obszarze istnienia bezosobowego, anonimowego, uogólnionego. Chociaż tedy "bycie-mną" nie jest całkowicie usuwalne z Dasein, to w mocnym sensie terminu ono także jest możliwością, którą można wybrać lub odrzucić. A zatem mogę siebie wybrać
bytu ludzkiego i polaryzacją egzystencji ku jednemu z dwóch podstawowych a przeciwstawnych sposobów bycia - autentyczności lub nieautentyczności. Wszelkie <hi rend="italic">bycie-tu</> jest bowiem "w możliwości" (właśnie "w możliwości" a nie "wobec niej" powie Heidegger) optowania między dwoma podstawowymi a przeciwstawnymi sobie sposobami bycia: autentycznym i nieautentycznym. Pierwszy z nich oznaczać ma prawdziwe bycie "mną-samym", potwierdzenie i rozwój siebie jako "ja"; drugi oznacza zagubienie i zatracenie siebie w obszarze istnienia bezosobowego, anonimowego, uogólnionego. Chociaż tedy "bycie-mną" nie jest całkowicie usuwalne z <tit>Dasein</>, to w mocnym sensie terminu ono także jest możliwością, którą można wybrać lub odrzucić. A zatem mogę siebie wybrać
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego