Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wprost
Nr: 01.30 (5)
Miejsce wydania: Poznań
Rok: 2000
1954 r. zostałem przywieziony do otoczonego drutem kolczastym i pilnie strzeżonego ośrodka w Konstancinie, gdzie film 'Pokolenie' obejrzało Biuro Polityczne. Krytyka ze strony 'towarzyszy z kierownictwa' była druzgocąca" - wspomina Wajda po latach. Film jednak wszedł na ekrany, tyle że w rok później i na skutek osobistej interwencji Wandy Wasilewskiej, wówczas prominentnej działaczki partyjnej. "Dzieło Wajdy nie przypominało żadnego filmu nakręconego dotąd w Polsce Ludowej. Całe kino polskie bierze od niego początki" - pisał Roman Polański. W "Pokoleniu" Wajda stworzył już czytelną wizytówkę własnej osobowości filmowej: romantyczne widzenie historii, upodobanie do przedstawiania sytuacji ostatecznych oraz skłonność do wybujałych i zmysłowych wizji plastycznych.
"Pokazywanie
1954 r. zostałem przywieziony do otoczonego drutem kolczastym i pilnie strzeżonego ośrodka w Konstancinie, gdzie film 'Pokolenie' obejrzało Biuro Polityczne. Krytyka ze strony 'towarzyszy z kierownictwa' była druzgocąca" - wspomina Wajda po latach. Film jednak wszedł na ekrany, tyle że w rok później i na skutek osobistej interwencji Wandy Wasilewskiej, wówczas prominentnej działaczki partyjnej. "Dzieło Wajdy nie przypominało żadnego filmu nakręconego dotąd w Polsce Ludowej. Całe kino polskie bierze od niego początki" - pisał Roman Polański. W "Pokoleniu" Wajda stworzył już czytelną wizytówkę własnej osobowości filmowej: romantyczne widzenie historii, upodobanie do przedstawiania sytuacji ostatecznych oraz skłonność do wybujałych i zmysłowych wizji plastycznych.<br>"Pokazywanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego